Hírek : Hibrid üzem - teherautóban is - DAF LF Hibrid |
Hibrid üzem - teherautóban is - DAF LF Hibrid
2007.02.16. 18:26
Hibrid üzem - teherautóban is - DAF LF Hibrid | |
 Már a haszonjárműves szakmát is megérintette a hagyományos robbanómotor és a villanymotor párosításának szele. Kisteherautóból létezik széria hibrid, a teherautóknál még csak a kezdeti lépéseknél járnak a gyárak.
| | |
 |
Bővebben: | | |
Hol is máshol mutatta volna be a DAF legújabb fejlesztését, mint az egyik legnagyobb európai teherautós seregszemlén. Tavaly ősszel történt a nagy esemény, Hannoverben rántották le a leplet a széria közeli állapotban lévő LF-ről. A hollandoknak nem ez az első kísérletük a témában, az első próbálkozást egy hibrid busz jelentette az 1980-as évekből, amely arra jó volt, hogy megállapítsák: ezzel a témával majd a jövőben kell foglalkozni. Tíz év elmúltával a CF szériát vették körbe a fejlesztőmérnökök, és ismét az előbb leírt következtetésre jutottak. A legutolsó esetben a 300 kilós, gyenge kapacitású akkumulátor volt az ok, mert ennyi plusz súlyt alkalmazva teljesen gazdaságtalanná vált a megoldás. Azóta viszont jelentős előrelépés történt az ügyben, az első prototípusok már az év vége felé utcára kerülnek, hogy az életben, valódi fuvarozóknál vizsgálják őket. Ha megfelelnek ezen a szakítópróbán is, akkor lehet szó a forgalmazásról. A gőzerővel folyó fejlesztés azért zajlik, mert a DAF és anyacége egyes típusainak a fogyasztását 30 százalékkal szeretné csökkenti. Ez nem azonnal megvalósítható célkitűzés, a következő hét évben akarják elérni, az újra "felmelegített" hibrid technika segítségével. A környezetkímélő megoldás egyik kulcselemét a száz kilót nyomó lítium-ion akkumulátorok jelentik, amelyek jóval karcsúbbak és hatékonyabbak hagyományos társaiknál. De nem csupán ennyiből áll a kétéltűség, csatlakozik hozzá egy 44 kW-os villanymotor is. Ennek elhelyezkedése a váltó és a motor között található. Ez jó belépési pont arra, hogy említést tegyünk a partnerekről, mert nem csak a DAF dolgozott a környezetbarát megoldáson. Az Eaton volt az egyik segítő, a váltóspecialista hatsebességes automatájával (Autoshift) járult hozzá a hibridhez. Meglepő mellékterméke lett a fékezéskor generátorként működő villanymotornak: csökkent a fékbetétek kopása és a fékek igénybevétele, mert a váltó előtti elem felemészti az energia nagy részét. Az így felépített rendszer jónak ígérkezik, mert a 200-250 kilónyi plusz súly ellenére gazdaságos a működés, és a bevetett technika 25-30 százalékos üzemanyag megtakarítást biztosít. Azért hanyatt dőlni nem kell, érdemes a realitások talaján járni: a 7,5 tonnás, áruterítésre használt DAF két kilométert tud megtenni teljesen feltöltött akkumulátoraival, csak villany üzemben. Ez jelenleg pont annyira elég, hogy a környezetszennyezés szempontjából kritikus belvárosi szakaszokon nulla szennyezőanyag kibocsájtású legyen. Szöveg: Benedek Attila |
|